Thursday, 31 December 2015

SELAMAT TAHUN BARU 2016..


Assalammualaikum dan salam sejahtera kepada semua pembaca blog sayangmak.com yang dikasihi.

SELAMAT TAHUN BARU 2016!!!

Semoga tahun baru ini membawa seribu rahmat buat kita semua dan mudah mudahan kita sentiasa dalam rahmat dan perlindungan Allah S.W. T.. Aamiin..

Selamat bercuti bagi yang dapat bercuti.. Jaga diri sentiasa..

Sayang semua.. :)

Thursday, 8 October 2015

6 TIPS AGAR LUKA BERSALIN CEPAT SEMBUH...

Assalammualaikum dan salam sejahtera buat semua pembaca sayangmak.com yang 
dikasihi.



Bagi ibu yang bersalin normal mahupun secara pembedahan caesarean pasti mahu luka bersalin cepat sembuh. Selagi tidak sembuh, memang risau dan sukar nak menjalankan tugas harian. Tambahan pula dengan hendak menjaga bayi yang baru lahir. Bagi yang ada pembantu, mudahlah sedikit namun bagi yang berpantang sendiri, semua harus dilakukan sendiri.  Oleh itu, penting untuk ibu memastikan luka bersalin cepat sembuh.

Luka bersalin normal (episiotomi)


Luka bersalin pembedahan

Berikut saya kongsikan antara tips yang boleh dipraktikkan untuk memastikan luka bersalin cepat sembuh sebagai perkongsian bersama.

1. Sentiasa memastikan luka sentiasa bersih dan kering bagi mengelakkan jangkitan kuman pada luka. Gunakan air bersih dan lebih elok sekiranya ibu turut menggunakan cecair pembasmi kuman yang sesuai. Jangan gunakan sabun. Selepas membuang air besar, pastikan bersih dari depan ke belakang untuk mengelakkan luka terkena najis. Selepas itu, keringkan dengan kain bersih.

2. Jangan duduk atau berbaring terlalu lama untuk mengelakkan tekanan pada luka. Cuba selalu berubah posisi agar bahagian luka tidak terbeban.

3. Semasa membuang air besar, tekan dengan lembut di kawasan luka episiotomi untuk mengurangkan tegangan. Ia juga dapat mengurangkan sakit dan mengelakkan jahitan daripada terbuka. 

4. Ibu perlu makan makanan yang seimbang dan mengandungi tinggi serat agar ibu tidak mengalami sembelit. Minum air secukupnya. Seksa rasanya jika mahu meneran sembelit dalam keadaan luka yang masih belum sembuh. Ngeri membayangkan jika luka terbuka..Aduh..

5. Sentiasa bersedia dengan pil tahan sakit. Ia sangat penting sekiranya luka terasa amat sakit hingga boleh menyebabkan ibu tidak selesa dan tidak dapat fokus pada bayi.

6. Antara petua yang boleh dicuba adalah dengan merendam kawasan luka dengan air rebusan asam keping dan garam. Setelah suam, rendamkan luka dengan air tersebut selama beberapa minit. Kalau saya, sampai air tersebut sejuk. Memang pedih sedikit tetapi memang berkesan untuk mempercepatkan penyembuhan luka. Ia juga bantu menghilangkan gatal-gatal ditempat luka.

Bila luka sembuh, ibu tidak risau lagi untuk membuat kerja rumah. Boleh juga fokus kepada penjagaan anak sepenuhnya. Bagi saya, selagi luka tidak sembuh, perasaan risau semasa melakukan sesuatu sentiasa ada. Nak berjalan pun perlu terlalu berhati-hati apatah lagi untuk membuat kerja lain. Betul tak?

Semoga bermanfaat.. :)


Wednesday, 7 October 2015

PENGALAMAN MENGGUNAKAN ALAT PERANCANG IUD (ALAT DALAM RAHIM)

Assalammualaikum dan salam sejahtera kepada semua pembaca sayangmak.com yang dikasihi..

Bagi kebanyakkan ibu yang baru melahirkan anak, antara perkara utama yang akan difikirkan adalah perancang keluarga! Betul tak? Sebagai ibu pastinya kita merasakan ingin memberi tumpuan yang sepenuhnya kepada bayi yang baru dilahirkan sebelum dikurniakan anak lagi.

Kini terdapat pelbagai jenis kaedah atau alat perancang keluarga. Boleh pilih mana satu yang disukai dan sesuai. Ingat, sesuai bagi seorang individu, mungkin tidak sesuai pula dengan individu yang lain. Jadi, kita perlu buat pilihan yang bijak dengan bantuan nasihat daripada mereka yang berpengalaman seperti Doktor dan Jururawat.

Pengalaman saya, selepas melahirkan anak pertama, saya tidak terus memikirkan tentang perancang keluarga. Ini kerana saya tidak didatangi haid sejak selepas habis nifas. Jadi, saya berfikiran bahawa tidak mungkin saya akan hamil dalam tempoh tersebut.  Namun begitu, setelah beberapa bulan, saya mula didatangi haid buat pertama kali selepas melahirkan anak. Kemudian, bulan berikutnya tiada pula. Saya ingatkan mungkin haid tidak tetap kerana menyusukan anak. Tidak terfikir pula akan mengandung. Baru berkira-kira hendak menggunakan kaedah perancang keluarga yang mana satu, tiba-tiba ditakdirkan hamil anak kedua tanpa ada tanda-tanda atau alahan apa-apa. Dapat tahu semasa kandungan sudah berusia lebih kurang 3 bulan. Alhamdulillah.. Bersyukur dengan kurniaan Allah S.W.T biarpun tidak disangka-sangka.

Lebih kurang umur anak sulung (Aqil) 1 tahun 7 bulan, dia dah dapat adik (Arif).  Belajar dari pengalaman yang lepas, kali ini saya segera mencari info tentang kaedah merancang keluarga yang sesuai. Setelah membuat pencarian maklumat di internet, pembacaan majalah dan pengalaman kawan-kawan, berikut saya dapati ada beberapa jenis kaedah atau alat untuk perancang keluarga. Antaranya adalah:


Pil Perancang


Suntikan


Implan


Alat dalam rahim atau IUD


Kondom

Satu lagi, vasektomi iaitu satu prosedur pembedahan ke atas lelaki bagi mencegah sperma dari memasuki aliran mani. 

Setelah mengetahui tentang semua jenis alat perancang keluarga, saya berminat untuk mengunakan kaedah implan tetapi apabila pergi ke klinik, saya dimaklumkan implan ini ada hormon. Jadi berisiko lah untuk kena migrain dan lain-lain tapi tidak semua orang akan alami. Mungkin bagi sesetengah orang. Jadi, saya tak mahu ambil risiko tu sebab saya ada sejarah migrain. Tak sanggup nak alami lagi.  Oleh itu, saya memutuskan untuk menggunakan alat dalam rahim atau IUD kerana ia alat yang tidak mengganggu hormon. Pilihan selain itu adalah penggunaan kondom. Tapi lecehlah kan. Kalau guna IUD, sekali je prosedurnya, tak payah fikir apa dah.. Sebenarnya IUD ada dua jenis. Satu yang ada hormon, satu yang tiada hormon. Saya pilih yang tiada hormon.  Saya pergi ke Klinik Nur Sejahtera LPPKN kerana saya memang bekerja dengan LPPKN (Untuk maklumat lanjut boleh KLIK SINI). Untuk makluman, Klinik Nur Sejahtera ini ada di seluruh Malaysia tau. Jika nak tahu Klinik Nur Sejahtera yang berdekatan dengan anda, boleh KLIK SINI.  Sebelum memilih kaedah IUD, saya mencari info melalui internet, majalah dan juga perkongsian pengalaman kawan-kawan yang pernah atau sedang menggunakannya. Setelah menimbang baik buruk. Saya terus pergi pasang.

Mulanya risau juga bimbang sakit. Namun, setelah alami prosedur memasang IUD, tidak sakit lah. Cuma masa pasang tu akan rasa senak sedikit. Lepas tu hilang. Tak rasa apa-apa. Cuma kita dinasihatkan supaya selalu check tali yang kita boleh rasa kalau masukkan jari ke dalam vagina untuk pastikan kedudukannya tidak berubah. Namun begitu, tak perlu risau sangat. In Shaa Allah tiada apa-apa. Bagi saya, tidak langsung rasa serik atau ngeri untuk pasang IUD seperti yang pernah diceritakan oleh orang lain. Bila dah rasa sendiri, barulah kita tahu.

Untuk maklumat lanjut berkenaan perancang keluarga, boleh layari laman web ini juga, Myhealth..

Moga bermanfaat untuk kita semua..:)

Sunday, 13 September 2015

TIPS MUDAH BERSALIN AGAR TENANG DI BILIK BERSALIN

Assalammualaikum dan salam sejahtera semua pembaca sayangmak.com yang dikasihi.

Entry kali ini saya nak kongsikan tentang tips mudah bersalin agar kita tenang dan tidak mengelabah di bilik bersalin terutama bagi ibu yang pertama kali mahu bersalin. Pengalaman bersalin anak pertama dan kedua saya memang berbeza sebab yang kedua tu dah tahu dah apa yang perlu dilakukan sebelum proses bersalin bermula. Banyak kesilapan yang saya lakukan ketika bersalin anak pertama jadi, saya tidak mahu ia berulang kepada orang lain juga.



1. Dapatkan ilmu pengetahuan sebanyak mungkin

Sekarang ini, banyak sumber yang boleh digunakan untuk mencari maklumat berbanding zaman dahulu. Paling mudah, search saja di GOOGLE.. Taip saja apa maklumat yang kita hendak cari, pasti keluar info tersebut. Mudah kan?.. Selain itu, kita boleh membaca buku, majalah dan bertanya dengan orang yang lebih berpengalaman. Macam saya dulu, saya banyak bertanya dengan kawan-kawan sepejabat yang pernah bersalin. Macam-macam tips yang mereka kongsikan dengan saya. Mana yang sesuai, saya praktikkan dan mana yang perlu dielakkan, saya elakkan.

2. Pastikan mempunyai tenaga yang mencukupi

Sebelum masuk ke bilik bersalin, kita perlu makan dan minum supaya ada tenaga untuk meneran di bilik bersalin nanti. Memang kalau dah mula rasa sakit nak bersalin, kita tak lalu nak makan, tapi perlu paksakan diri juga. Yang paling mudah, makan kurma dan air zam zam. Kurma memang telah terbukti dapat memberikan tenaga segera kepada kita. Pengalaman bersalin anak pertama dahulu, saya makan nasi beberapa jam sebelum ke bilik bersalin manakala anak kedua saya makan kurma. Alhamdulillah adalah tenaga untuk meneran. Selain itu, boleh juga minum ESP Shaklee dan juga Performance Drink sebelum bersalin untuk memberi tenaga segera kepada kita.

3. Aplikasikan teknik pernafasan yang betul


Semasa dalam bilik bersalin, kita perlu relaks dan bertenang. Jangan fikirkan tentang perkara lain. Sentiasa berzikir "Lailahailla anta Subhanakainni kuntomminazzolimin".. sambil dalam hati menyebut dan menghayati maknanya sekali..Semasa menghembuskan nafas, cuba lepaskan segala tekanan dalam diri kita. Cara pernafasan yang betul adalah dengan bernafas melalui hidung dan hembus melalui mulut kita. Tarik nafas dengan lembut dan lepaskan dengan lembut dan panjang. Pastikan hembusan nafas lebih lama dan panjang dari menyedut nafas.

4. Jangan meneran sebelum tiba masa tepat

Semasa bersalin anak pertama, saya memang tidak tahu macam mana nak meneran dan  bila perlu meneran. Meneran sebelum masa yang tepat boleh meningkatkan risiko koyak yang serius. Menakutkan bukan? Selalunya nurse atau doktor akan beritahu bila boleh mula meneran. Biasanya setelah bukaan 10 cm. Masa anak kedua, saya dah tahu bagaimana nak meneran dan mula meneran bila terasa seperti hendak membuang air besar. Setelah beberapa kali meneran, Alhamdulillah, bayi dapat keluar dengan sedikit bantuan episiotomi.

5. Jangan angkat punggung semasa meneran

Untuk mengelakkan risiko koyak yang banyak, kita TIDAK BOLEH mengangkat punggung semasa proses meneran. Hal ini perlu dijaga kerana kadangkala kita dalam kesakitan kontraksi yang kuat, kita akan mudah lupa perkara ini. Jika suami ada bersama menemani semasa dalam bilik bersalin, berpesan lebih awal kepada suami untuk mengingatkan agar kita tidak mengangkat punggung semasa meneran.



Akhir sekali, kita perlu perbanyakkan doa dan bertawakal kepada Allah agar kita dipermudahkan untuk bersalin. Dengan mengetahui dan mempelajari tips dan teknik yang betul, In shaa Allah akan memudahkan proses bersalin dan kita akan tenang sahaja semasa menjalani proses tersebut. Nikmatilah setiap saat semasa sakit bersalin kerana sebaik sahaja anak lahir, akan hilanglah segala kesakitan tersebut dan diganti dengan perasaan bahagia yang sukar diungkap dengan kata-kata..

















Saturday, 12 September 2015

PENGALAMAN ANAK DEMAM HINGGA KENA TAHAN WAD

Assalammualaikum dan salam sejahtera kepada semua pembaca blog sayangmak.com yang dikasihi…
Saya nak kongsikan pengalaman anak deman dan kena tahan wad di hospital beberapa bulan lepas.

Mula-mula, saya dan suami membawa anak kedua kami, Arif ke Hospital Tengku Ampuan Rahimah, Klang untuk buat ujian darah bimbang denggi.Sebab Arif sudah demam on off masuk hari kelima. Sebelum ini kami tidak bawa ke klinik. Cuma beri ubat demam yang masih ada dalam peti ais sebab bulan sebelumnya Arif ada juga demam. Demam yang kali ini bermula pada pagi khamis hingga petang isnin tu, masih demam lagi. Arif bukan demam sepanjang hari. Contohnya pagi Arif sihat. Aktif bermain seperti biasa. Bila tidurkan pada tengahari atau petang, dia akan kembali demam dan merengek. Periksa suhu badan, memang tinggi. Ada sekali tu, hampir cecah 40 darjah celcius. Sampai menggigil. Padahal badan panas, tapi menggigil macam kesejukan. Selalunya saya akan cari selimut, selimutkan dia, kemudian peluk kuat. Bagi hilang menggigil. Lepas tu, bila dah tak menggigil, baru la letak dalam buai, pakai pampers je dan letak kain lembab kat kepala dan juga gosok dicelah-celah ketiak, tengkuk, paha dan seluruh badan. Memang dia marah kalau buat macam tu, tapi kenalah buat juga. Arif ni kalau letak cool fever tu, punyalah marah. Tak selesa agaknya. Lepas tu, beri ubat demam.  Beberapa jam selepas itu, pasti demamnya akan surut dan boleh aktif macam biasa. Kemudian, jadi lagi demam. Macam tulah selama 5 hari tu. Kami fikir mungkin sebab demam terkejut sebab malam sebelum demam tu, Arif jatuh buaian masa tengah tidur. Tali buai putus dan spring tidak kena dia. Mujur. Dia cuma menangis sekejap, kemudian pujuk-pujuk, tidur semula. Esok paginya, suhu badannya meningkat. Demam.

Masa kami bergerak ke hospital, badan arif masih panas. Pengasuh kata dia demam mula petang tu. Pagi ok macam biasa. Sampai di Hospital, terus mendaftar. Mujurlah tidak menunggu lama. Doktor periksa suhu, tengok tinggi, masukkan ubat bontot. Kemudian dihantar ke zon kuning. Sampai bilik pemeriksaan, nurse suruh basahkan kepala dan badan dengan kain lembab supaya suhu badan turun. Kemudian, ambil darah. Sementara tunggu keputusan darah, kami ke kantin hospital untuk makan sebab masa datang tadi, baru lepas balik dari kerja, mandi, solat, terus bersiap ke hospital. Tidak lama tu, dapat result. Mulanya doctor kata boleh balik. Tapi bila nurse periksa suhu badan, masih tinggi, tak turun2. Cubalah basahkan lagi badan dia. Tapi arif ni jenis fobia dengan bilik pemeriksaan tu. Masuk je, menangis macam apa lagi. Belum buat apa pun dah nangis. Kalau nurse atau doctor pegang atau sentuh, lagi la kuat dia menangis. Tiba-tiba doctor tu kata tak boleh balik pulak. Kena tahan wad sebab ada kuman dalam darah. Tinggi juga katanya. Pelik juga, tadi kata boleh balik. Lepas tu kata ada kuman dalam darah pulak. Tadi tu dia salah tengok keputusan ke. Pelik dah kami. Tapi, setelah suami berbincang dengan doctor, oklah, masuk wadlah. Tengok macam mana. Pertama kali masuk wad ni. Sebelum ini tak pernah lagi anak-anak kena tahan dalam wad. So, malam tu, tidur di hospital wad kanak-kanak di aras 6 dengan sehelai sepinggang sebab mana tau nak jadi macam ni kan. Huhu
Hampir tengah malam, doctor yang bertugas di wad mulalah buat sesi soal jawab. Jadi, kena cerita semua dari mula asal demam dan lain-lain maklumat yang diperlukan. Tetapi dari cara doctor tu, macam pelik kenapa nak kena masuk wad. Sepatutnya tidak perlu katanya. Tapi tidak mengapa katanya. Doktor decide nak ambil darah lagi untuk check jika kurang zat besi dalam darah. Awal pagi tu, Arif kenalah diambil darahnya lagi buat kali kedua. Sedih dan sayu sangat dengar dia menjerit kat dalam bilik rawatan tu. Saya kena duduk tunggu kat luar. “Mana mak?Mana mak?.....” itulah yang diulang-ulang sampailah keluar dari bilik tu dan nampak muka saya. Kesian sangat anak mak ni.. Yalah, saya pun jenis takut kalau kena ambil darah, bila bayangkan anak, macam manalah dia rasa. Mesti lebih takut lagi dan sakit..

Pagi esoknya, arif masih demam. Suhu badannya masih tinggi. Setiap beberapa jam, memang akan diberi ubat demam. Mujur arif jenis yang senang nak makan ubat. Kalau jenis susah makan ubat macam abangnya Aqil, jenuhla..Huhu.. Tengahari tu, doctor pakar datang.  Lawat dari katil ke katil. Sampai giliran arif, doktor periksa, ada bunyi sesuatu yang tidak kena pada paru-parunya. Arif diarahkan untuk buat xray dan ujian air kencing. Mungkin ada kuman disitu. Kami pun, ikutkan lah. Arif juga mula diberikan antibiotic melalui tiub yang dipasang ditangan, setiap 6 jam sekali. Menjelang petang, arif sudah tidak demam. Suhunya sudah normal seperti biasa hinggalah hari terakhir di wad. Alhamdulillah.. Cuma kuman di paru-parunya masih ada.

Hari ketiga, doktor pakar yang lain pula yang datang check. Tengok result xray, memang nampak ada kuman. Jadi, perlu teruskan antibiotic tu. Asalnya minta balik sebab tengok arif dah ok dah, tak demam. Biarlah berehat kat rumah saja. Tapi doktor kata kena duduk hospital sehari lagi sebab perlu teruskan pemberian antibiotic melalui salur darah kerana ia lebih berkesan berbanding pengambilan antibiotic jenis sirap. Betul jugalah, kalau yang masuk ikut tiub kat tangan tu, terus masuk ke salur darah. Kalau yang jenis makan, masuk kat usus dulu, proses, baru lah masuk ke tempat yang sepatutnya. Jadi lambat. Nak cepat baik, kenalah pilih cara yang paling berkesan. Nak tak nak, redhalah duduk wad sehari lagi.


Hari keempat, berdebar menunggu kedatangan doktor pakar untuk buat keputusan boleh balik tak dan apa keputusan ujian darah dan air kencing arif sebelum ini. Alhamdulillah, doktor kata ujian darah dan air kencing tu ok. Tiada yang mencurigakan selain memang ada kuman dalam paru-paru. Tidak serius dan tiada apa yang perlu dibimbangkan. Alhamdulillah bersyukur sangat-sangat. Jadi, lepas tu, continue ubat antibiotik jenis sirap setiap 6 jam sekali. Akhirnya, dah boleh balik… Alhamdulillah..

Balik tu, teruskan pengambilan antibiotik ikut masa yg ditetapkan. first tu bagi jam 7.30 malam, next 1.30 pg, 7.30 pg dan 1.30 tghri. Begitulah keadaannya sampai habis ubat tu. Mujur juga Arif ni sangat2 mudah bagi ubat. Kejut tengah malam untuk bagi ubat pun dia ok je. Still boleh dan tak meragam. 

Sejak itu, sampai sekarang, Arif jarang demam. Kalau demam pun sekejap je dah baik. Berbanding sebelum ini yang kerap sangat demam. Kini, barulah tahu puncanya. Mujur dapat kesan awal dan tidak memudaratkan..

Jadi, kepada ibu bapa diluar sana, kita haruslah sentiasa memantau keadaan kesihatan anak-anak kita. Demam sikit2 pun kita kena awasi dan jika berlarutan, segera berjumpa doktor untuk pemeriksaan. Cegah penyakit sebelum terlambat. Kejadiaan ini memang jadi pengajaran kat kami suami isteri agar tidak melengahkan masa untuk buat pemeriksaan di hospital jika demam sudah 3 hari.

Wednesday, 15 July 2015

SELAMAT HARI RAYA AIDILFITRI...

Assalammualaikum dan salam sejahtera buat semua pembaca sayangmak.com yang dikasihi..

Tidak berapa hari lagi kita akan menyambut hari raya. Bagaimana persiapan? Kami sekeluarga bersederhana sahaja raya tahun ini. Baju raya sorang sepasang selebihnya pakai yang mana ada. Biasalah budak-budak, cepat membesar. Kejap je nanti boleh pakai baju dan seluar tu. Baik pakai sampai la dah tak muat, kemudian boleh beli yang lain. Bukan kedekut cuma tak mahu membazir. Tema warna untuk hari raya kami tahun ini adalah warna kelabu.. Tiada perancangan tapi ikut warna yang ada saiz. Huhu hujung-hujung puasa baru nak cari baju, memang akan hadapi masalah untuk dapat saiz terutama baju anak-anak. Jadi, bila dah jumpa baju yang sesuai untuk Aqil dan Arif, barulah bergelut cari baju untuk mak ayahnya pula.

Tahun ini kami akan beraya di Parit, Perak. In Shaa Allah selepas solat sunat aidilfitri, kami akan gerak ke Perak. Selepas itu akan ke Taiping dan Parit Buntar menziarahi saudara mara sebelah suami pula. Mujurlah dalam satu negeri sahaja cuma jaraknya agak jauh jugalah..

Sejak berkahwin, saya tidak pernah lagi cuba buat biskut raya sendiri. Semuanya beli sahaja sebab suami kata, bukan nak makan banyak mana pun, nak jamu orang makan saja, beli je beberapa jenis. Bazir masa dan tenaga kalau nak buat lainlah kalau memang nak makan banyak or ada orang yang suka sangat makan. Suami dan anak-anak makan sedikit sahaja biskut-biskut ini. Kurang gemar. Jadi, baiklah beli sahaja. Kalau tetamu datang pun biasanya mesti ada sediakan juadah berat seperti Mi Bandung, Mihun Tom Yam, Mee Goreng dan lain-lain. Jadi, fokus tetamu memang akan makan makanan berat yang disediakan. Biskut itu hanya sekadar sampingan sahaja.

Persiapan untuk mengemas rumah juga telah dijalankan sedikit demi sedikit secara berperingkat. Langsir pun tidak tukar baru tahun ini sebab tahun lepas dah tukar. Guna yang lama sahaja. Huhu Bab nak menghias rumah pun saya tidak begitu beria-ia. Memang rumah dibiarkan lapang dan kurang perabot sebab nak ruang yang luar untuk anak-anak bermain. Saya duduk rumah jenis apartment. Jadi, tiada laman rumah untuk anak bermain basikal dan sebagainya.  Semua main dalam rumah sahaja. Jadi, perlu ruang yang luas. Saya fikir, anak meningkat remaja nanti, barulah boleh nak penuhkan rumah dengan perabot dan lain-lain. Meja makan pun kami guna meja jepun je. Tak perlu kerusi. Bersila saja. Lepas tu ada set sofa untuk menonton television. Itu sahaja.

Perbezaan raya yang ketara tahun ini adalah mengenangkan arwah nenek yang telah kembali kerahmatullah beberapa bulan lepas semasa mengerjakan umrah. Arwah meninggal dunia di Hospital Jeddah. Semoga rohnya dicucuri rahmat oleh Allah S.W.T.. Aamiin..

Akhir kata, SELAMAT HARI RAYA AIDILFITRI, MAAF ZAHIR DAN BATIN kepada semua pembaca blog sayangmak.com. Terima kasih kerana sudi membaca tulisan saya.. Sokongan anda amat saya hargai.. Mohon maaf andai ada tulisan yang menyentuh hati dan buat sesiapa terguris hati. Saya mohon maaf.. Semoga Hari Raya tahun ini membawa seribu rahmat buat kita semua.. Semoga Allah S. W. T melindungi dan merahmati kita semua.. In shaa Allah,,, Aamiin...


Tuesday, 16 June 2015

KERINDUAN YANG MENCENGKAM...

RINDU.....

Sejak akhir-akhir ini, sering teringat-ingat akan arwah Mak dan Ayah.. Terkenang-kenang hingga menitis air mata.. Kerinduan yang amat sangat.. Mungkin dah nak puasa ini, kenangan itu lebih segar difikiran. Bila tengok orang lain bersama keluarga, mula teringat kenangan lama dulu..

Tidak tergambar bagaimana mahu diceritakan kerinduaan itu.. Pelbagai rasa.. Pilu dan syahdu mengenangkan insan yang telah lama meninggalkan kita..


Arwah Mak yang dirindui...

Arwah Mak saya meninggal dunia pada 19 Februari 2009 dalam keadaan mengejut tanpa sebarang petanda.. Arwah Mak sihat macam biasa. Cuma biasalah, orang tua-tua, cuma sakit-sakit lenguh-lenguh badan begitulah.. Arwah Ayah yang ketika itu mengalami demam.. Namun takdirnya, Arwah Mak yang pergi dahalu.. Memang Arwah Mak ada penyakit kencing manis dan darah tinggi namun tidak terlalu serius. Hanya ambil ubat di klinik beberapa bulan sekali. Tetapi takdir tuhan, siapa boleh menduga. Emak yang selalu menjaga Ayah yang selalu tidak sihat yang telah pergi dahalu. Masa itu saya masih belum berkahwin dan bekerja di Ipoh. Jika tiada apa-apa, setiap hujung minggu saya akan balik ke rumah di Parit, Perak menaiki motosikal seorang diri. Agak jauh juga tetapi bila sudah biasa, tidak rasa jauh. Semasa Arwah meninggal, saya sedang bekerja. Kebetulan selepas balik kerja, saya singgah ke Cyber Cafe (CC) untuk memeriksa emel. Maklumlah dahulu tiada handphone canggih macam sekarang yang boleh selalu online. Baru sahaja sampai di CC dalam lebih kurang pukul 6 petang, dapat panggilan telefon daripada sepupu mengatakan suruh balik segera. Mak pengsan. Saya pun pelik, tak pernah Mak jadi macam tu dan mula rasa tidak sedap hati. Dengan sehelai sepinggang, saya terus balik ke rumah. Dalam perjalanan tu, macam-macam saya fikir dan doakan agar semua dalam keadaan baik-baik sahaja. Hampir sampai ke jalan hendak ke rumah, bertembung dengan bapa kandung yang dipanggil Abah. Abah terus beritahu, "Mak hang dah takdak. Ada kat rumah Cu Mail (Paksu) hang.." Masa tu, bawak motor dah macam apa dah..Mujur dah tak jauh. Sampai-sampai rumah Cu Mail, orang dah ada ramai juga. Terus Cu Teh (Isteri Cu Mail) datang peluk, bagitau Mak dah takda. Tenangkan saya. Ya Allah, macam nak tercabut nyawa rasanya.. Macam tak percaya.. Mak dah tak ada... Tak sempat jumpa Mak. Tak sempat minta ampun dengan Mak atas segala dosa saya sebagai anaknya.. Dimaklumkan Arwah Mak meninggal dengan mudah dan sempat menyebut-nyebut nama saya.. Hingga hujung nyawanya, Arwah masih teringatkan saya.. Begitulah kasih sayang seorang ibu kepada anak yang dijaga, dibelai dengan penuh kasih sayang sejak hari pertama saya dilahirkan.. Ya Allah, ampunkanlah dosa Arwah Mak saya, Salkiah Binti Bidin dan rahmatilah rohnya Ya Allah.. Tempatkanlah di kalangan orang yang beriman.. Aamiin Ya Rabbal Alamin...


Kenangan bersama Arwah Ayah di hari persandingan saya...

Arwah Ayah meninggal dunia pada 25 Februari 2012 di Hospital Yan, Kedah Darul Aman. Setelah beberapa hari masuk wad, akhirnya Arwah Ayah pergi tinggalkan kami semua.. Saya tidak dapat menjaga arwah di hospital kerana ada anak kecil. Aqil ketika itu belum pun setahun usianya dan masih menyusu badan. Jadi, suami dan anak saudara Arwah Ayah yang menjaga pada waktu malam. Saya cuma boleh jenguk sekejap-sekejap ketika waktu siang bergilir dengan suami menjaga anak di luar wad. Kanak-kanak tidak dibenarkan masuk ke wad. Arwah disahkan meninggal akibat penyakit jantung yang memang sudah sekian lama diketahui dan ada ambil ubat di hospital sejak beberapa tahun sebelum itu. Saya redha dengan pemergiaan Arwah Ayah kerana tidak sanggup melihat penderitaannya semasa di hospital. Pelbagai wayar berselirat.. Sedihnya hanya Allah S.W.T yang tahu..Ayah yang berhempas pulas mengunakan tulang empat keratnya mencari rezeki untuk makan minum dan belanja persekolahan saya hingga ke universiti.. Mana mungkin saya melupakan budi dan jasa Arwah Ayah kepada saya.. Semoga Allah ampunkan segala dosa Arwah Ayah saya, Jaafar bin Saad dan ditempatkan dikalangan orang yang beriman... Aamiin Ya Rabbal Alamin..

Saya sayang Arwah Mak dan Ayah yang menjaga dan membesarkan saya dari kecil hingga dewasa. Walaupun saya bukan anak kandung mereka, tetapi kasih sayang yang Arwah Mak dan Ayah curahkan sangat-sangat saya hargai dan hanya milik saya seorang tanpa dikongsi dengan adik beradik yang lain... Besar sungguh nikmat yang Allah kurniakan kepada saya.. Saya ada Mak dan Abah kandung, ada adik beradik seramai 6 orang, namun saya diberikan peluang untuk jadi anak tunggal kepada Arwah Mak dan Ayah saya dan diberi sepenuh perhatian. Nikmat Allah yang mana yang saya mahu dustakan.. Alhamdulillah.. Syukur...

Sekarang, walaupun Arwah Mak dan Ayah telah tiada didunia ini, saya masih mempunyai Mak dan Abah Kandung. Akan saya kasih dan sayangkan mereka juga.. Semoga Allah SWT merahmati Mak dan Abah saya... Saya sayang semua............